Serwis Klimatyzacji Samochodowej Łódź - DANPOL Łódź
Serwis Klimatyzacji Samochodowej Łódź - Telefon DANPOL Łódź
www.serwisklimatyzacjilodz.pl biuro@serwisklimatyzacjilodz.pl

Porady i informacje. Klimatyzacja samochodowa. Auto Klima w Łodzi, Serwis Klimatyzacji Samochodowej Łódź.

  1. Jak zbudowana jest klimatyzacja samochodowa?
    Do czego służy: sprężarka, skraplacz, osuszacz, parownik?
    Serwis Klimatyzacji Samochodowej Łódź - Danpol Łódź

    Sprężarka (kompresor) klimatyzacji

    Funkcją sprężarki jest zapewnienie obiegu czynnika chłodniczego w układzie. Po wyjściu z parownika czynnik w stanie gazowym jest zasysany i sprężany do wysokiego ciśnienia (około 12 barów). Jednocześnie temperatura czynnika znacznie wzrasta.
    Elementy kompresora smarowane są olejem syntetycznym krążącym w układzie klimatyzacji razem z czynnikiem chłodniczym. Sprężarka najczęściej jest zasilana przez pasek z koła pasowego na wale korbowym lub w przypadku aut hybrydowych osobnym silnikiem trójfazowym.

    Skraplacz klimatyzacji

    Skraplacz jest chłodnicą, w której na skutek przepływającego powietrza następuje schłodzenie i zmiana stanu skupienia czynnika chłodniczego z fazy gazowej w płynną. W celu zwiększenia wymiany ciepła praca skraplacza z reguły jest wspomagana wentylatorem.

    Osuszacz klimatyzacji

    Osuszacz jest filtrem oczyszczającym układ chłodniczy. Jego podstawowym zadaniem jest pochłanianie wilgoci (posiada specjalny wkład higroskopijny). Osuszacz pełni również dodatkowe funkcje jak zatrzymywanie ciał obcych krążących w układzie czy magazynowanie czynnika chłodniczego w fazie ciekłej.

    Zawór rozprężny klimatyzacji

    Zadaniem zaworu rozprężnego zwanego też redukcyjnym jest wytworzenie różnicy ciśnień. Poprzez zmniejszoną średnicę przewodu w zaworze następuje redukcja ciśnienia czynnika chłodniczego, w wyniku czego czynnik przechodzi w parowniku z postaci ciekłej do gazowej. Drugą funkcją zaworu jest regulowanie przepływu czynnika tak, aby w parowniku cała ciecz została przemieniona w gaz (czyli osiągania jak największej wydajności procesu przemiany).

    Parownik klimatyzacji

    Parownik tak samo jak skraplacz jest wymiennikiem ciepła. Jego budowa jest podobna, lecz działanie dokładnie odwrotne. Czynnik chłodniczy zostaje tutaj całkowicie rozprężony do postaci gazowej, jednocześnie pochłaniając ciepło z powietrza opływającego żebra parownika. Schłodzone powietrze jest następnie wtłaczane do kabiny pojazdu poprzez system wentylacyjny.
    Niska temperatura parownika (od 0 do -10°C) powoduje efekt osuszania powietrza. Wilgoć zawarta w ciepłym powietrzu opływającym parownik zostaje skroplona, a następnie odprowadzona poza samochód.

  2. Co ile czasu należy wykonać serwis klimatyzacji samochodowej?
    Serwis klimatyzacji zaleca się przeprowadzać raz w roku (maksymalnie co 2 lata) lub zawsze wtedy, gdy efektywność chłodzenia wyraźnie spada.
  3. Dlaczego należy regularnie serwisować klimatyzację samochodową?
    Nawet w szczelnym i w pełni sprawnym układzie rocznie może ubywać 10% - 15% czynnika. W związku z tym wydajność układu stopniowo maleje, a zużycie paliwa rośnie. Ponieważ czynnik krążący w układzie klimatyzacji jest także nośnikiem specjalnego oleju efektywność smarowania i uszczelniania układu zmniejsza się. Dodatkowo układ klimatyzacji chłonie wilgoć z otoczenia. Woda w układzie nie tylko prowadzi do korozji elementów, ale również ze względu na niską temperaturę czynnika wytrąca się w postaci kryształków lodu. Pomijając uszkodzenie części układu (sprężarki) może prowadzić do oblodzenia zaworu rozprężnego (a w konsekwencji unieruchomienia całego układu i ewentualnych kolejnych uszkodzeń).
    Brak regularnego serwisu klimatyzacji może prowadzić do zatarcia sprężarki, przyśpieszonego zużycia uszczelek, powstania nieszczelności w układzie, korozji elementów metalowych itp.
  4. Ile czynnika chłodzącego powinno znajdować się w układzie klimatyzacji?
    Ilość czynnika chłodzącego jest ściśle określona dla każdego modelu samochodu i typu zamontowanej klimatyzacji. Zazwyczaj możemy znaleźć tę informację na naklejce znajdującej się w komorze silnika (np. na wzmocnieniu / pasie czołowym górnym). Jeśli naklejka jest nieczytelna lub jej po prostu brak możemy sprawdzić wymaganą ilość czynnika u nas w firmie w katalogu lub w profesjonalnej maszynie do obsługi klimatyzacji. Pamiętajmy, że powolne ubywanie czynnika jest procesem normalnym a w chwili, gdy w układzie znajduje się jedynie połowa ilości czynnika, klimatyzator samochodowy traci około 75% wydajności chłodzenia powietrza!
  5. Jaki czynnik chłodzący zastosowano w moim samochodzie?
    Istnieje wiele czynników chłodzących. Obecnie jeśli chodzi o klimatyzację samochodową powszechnie spotykanym czynnikiem jest R134a. Starsze czynniki zwane potocznie freonem, czyli CFC (np. R12) i HCFC (np. R22) są już dziś traktowane jako odpady niebezpieczne – nie wolno ich sprowadzać, sprzedawać i używać. Czynnik R12 jest zakazany w Unii Europejskiej od 2004 roku, a R22 częściowo od 2010 a całkowicie od 2015 roku.
    W samochodach najnowszej generacji pojawił się nowy czynnik R-1234yf (HFO-1234yf). Ma on być następcą czynnika R134a ze względu na swoją przyjazność dla środowiska naturalnego. Jednak nowy czynnik chłodniczy od początku budzi wiele kontrowersji. Niektórzy radzą unikać aut z tym czynnikiem, inni chwalą za ekologiczność (znikomy wpływ na atmosferę/dziurę ozonową). Więcej o R-1234yf można przeczytać w następnych poradach.
    Nasza firma serwisuje auta zarówno z czynnikiem R134a, jak i z najnowszym R1234yf.
  6. Czym jest nowy czynnik R-1234yf?
    Ściśle rzecz ujmując, z chemicznego punktu widzenia, czynnik zwany R-1234yf lub HFO-1234yf to inaczej 2,3,3,3 tetrafluoropropan czyli CH2=CFCF3 . Nazwę można rozszyfrować jako: Hydro-Flouro-Olefin, 1 jedno podwójne wiązanie, 2 atomy węgla, 3 atomy wodoru, 4 atomy fluoru, szczególny izomer yf czyli HFO-1234yf. Obecnie niemal monopol na produkcję tego czynnika mają dwaj giganci przemysłu chemicznego, którzy zresztą wspólnie opracowali ten czynnik - czyli koncerny Honeywell i DuPont. HFO-1234yf dostępny jest pod dwoma handlowymi nazwami: Opteon yf (DuPont) oraz Solstice yf (Honeywell).
    Niestety, obecnie coraz częściej stosuje ten nowy czynnik chłodniczy zamiast R134a. Norma określona przez dyrektywę unijną 2006/40/EC zakłada, że od 1 stycznia 2011 roku we wszystkich nowo produkowanych układach klimatyzacji samochodowej muszą być stosowane czynniki nie przekraczające wskaźnika GWP powyżej poziomu 150. Skrót GWP pochodzi od Global Warming Potential czyli potencjał tworzenia efektu cieplarnianego. Wskaźnik ten określa wpływ poszczególnych substancji na efekt cieplarniany, w odniesieniu do dwutlenku węgla (posiadającego najniższą wartość GWP = 1). Wartość GWP dla HFO-1234yf to tylko 4 jednostki, podczas gdy stosowany obecnie czynnik R134a ma 1430 jednostek GWP. W praktyce z uwagi na okres przejściowy dopiero od 2017 roku wszystkie nowe auta na terenie Unii Europejskiej mają już korzystać z R-1234yf. Pomimo, iż producent zapewniał o bezpieczeństwie nowego środka problemy zaczęły się w 2012 roku, gdy Mercedes przeprowadził własne, niezależne testy. Wyniki były na tyle niezadowalające, że Daimler AG odmówił zastosowania w systemach klimatyzacyjnych swoich samochodów nowego chłodziwa, przeciwstawiając się unijnym regulacjom. Co można zarzucić HFO-1234yf:
    - jest łatwopalny (w przeciwieństwie do niepalnego R134a)
    - jeśli się zapali zamienia się w skrajnie toksyczne substancje, niebezpieczne dla życia
    - jest droższy od dotychczas stosowanych czynników
    - bardzo niewiele punktów napełnia i serwisuje klimatyzacje z tym czynnikiem.
    Początkowo wiele koncernów samochodowych wstrzymało się z zastosowaniem tego czynnika - w szczególności Mercedes, BMW, VW. Obecnie stosuje się klimatyzację z R-1234yf w zdecydowanej większości nowych samochodów m.in. autach takich firm jak KIA, Hyundai, Citroën, Fiat, General Motors, Opel, Toyota, Lexus, Ford, Chevrolet, Porsche, VW i innych producentów.
    Nie ma gotowej alternatywy spełniającej unijne normy, dopiero trwają pracę nad nową generacją klimatyzacji, wykorzystującą np. bezpieczny dwutlenek węgla (GWP =1).
    Nasza firma serwisuje auta zarówno z czynnikiem R134a, jak i z nowym czynnikiem R-1234yf.
  7. Kiedy wprowadzono czynnik R-1234yf? Jakiego czynnika użyto w moim aucie?
    Zgodnie z unijną Dyrektywą 2006/40/EG tzw. "Dyrektywą MAC" (Mobile Air Conditioning) począwszy od 1 stycznia 2011r. czynnik chłodniczy R134a miał być eliminowany z układów klimatyzacyjnych we wszystkich nowych modelach aut, a od 1 stycznia 2017r., użycie R134a zostało zakazane we wszystkich nowo produkowanych samochodach. Jeśli nasze auto zostało wyprodukowane przed 2011 rokiem możemy być pewni, że używa starego czynnika R134a, natomiast jeśli po 2017 roku to w układzie klimatyzacji mamy już nowy R1234yf. W okresie przejściowym, czyli w latach 2011 – 2017, stosowano oba czynniki zależnie od producenta i modelu auta. Jeśli mamy wątpliwości co do gazu zastosowanego w naszym pojeździe, stosowna informacja znajduje się w instrukcji oraz najczęściej na naklejce pod maską samochodu. Możemy to również sprawdzić w każdym profesjonalnym serwisie klimatyzacji – by uniemożliwić podczas serwisu pomyłkowe wymieszanie R134a i R1234yf zastosowano w samochodach różne złącza serwisowe. Pozwala to na stosunkowo łatwe stwierdzenie z jakim gazem mamy do czynienia.
  8. Czy można zmienić czynnik R1234yf na stary R134a?
    Odpowiedź na to pytanie nie jest taka prosta jak mogłoby się wydawać. Oba czynniki mają bardzo zbliżone właściwości termodynamiczne, szczególnie pod względem efektywności chłodzenia i reakcji na zmiany ciśnienia. Teoretycznie są na tyle podobne, że niezależnie od tego, który czynnik zastosujemy w układzie klimatyzacji będzie on sprawnie działał. Trzeba jednak pamiętać o kilku bardzo istotnych kwestiach.
    Po pierwsze, czynników R1234yf i R134a nie wolno mieszać ze sobą.
    Po drugie, przy serwisowaniu klimatyzacji w zależności od gazu w układzie stosuje się inne, specjalistyczne oleje.
    Po trzecie, producent pojazdu nie dopuszcza zastosowania innego czynnika niż ten, na który dany pojazd/układ klimatyzacji uzyskał homologację.
    Po czwarte, by uniemożliwić pomyłkowe zastosowano złego gazu zastosowano różne złącza serwisowe. Oczywiście można to tymczasowo obejść ale bez trwałej wymiany złącz/portów w układzie klimatyzacji ryzykujemy pomyłkę podczas serwisowania w przyszłości (naszą lub następnego właściciela auta). Może dojść do wymieszania gazów i napełnienia niewłaściwym olejem. A to w konsekwencji będzie miało nie tylko negatywny wpływ na klimatyzacje naszego samochodu ale również może uszkodzić drogi sprzęt do serwisowania klimatyzacji.
    Po piąte, co oczywiste, dokonując jakichkolwiek zmian musimy się liczyć z utratą gwarancji na cały układ lub poszczególne części.
    Warto również zauważyć, że oba gazy są podobne ale nie identyczne! R1234yf wymaga nieco większego ciśnienia i szczelniejszego układu klimatyzacji (składa się z mniejszych cząsteczek). Ponieważ jest on łatwopalny, wymagane są również odpowiednie obwody elektryczne układu auto klimatyzacji. Ze względu na oszczędność i uniwersalność rozwiązań koncerny samochodowe najczęściej dostosowały już istniejące projekty układów klimatyzacji do użycia nowego gazu. Pamiętajmy jednak, że użycie nowego czynnika jest obecnie obowiązkowe w Unii Europejskiej, USA i Japonii a pozostałe kraje są pod dużą presją by również zrezygnować ze starego gazu, dlatego coraz więcej rozwiązań jest już opracowywanych tylko z myślą o R1234yf.
  9. Czemu serwisowanie układu z R1234yf jest droższe niż ze starym R134a? Skąd tak wysoka cena?
    Wynika to głównie z ceny czynnika chłodniczego. R1234yf jest zdecydowanie droższy od R134a. Warto jednak zauważyć, że cena nowego gazu systematycznie spada, podczas gdy starego stale rośnie. Dzieje się tak ponieważ ze wzrostem ilości produkowanego czynnika oraz wdrażaniem nowych technologii koszt produkcji R1234yf maleje a jednocześnie narzucane ograniczenia w produkcji/imporcie starego R134a powodują wzrost jego ceny rynkowej.
  10. Czy czynnik R1234yf i R134a można mieszać w układzie klimatyzacji?
    Nie. Gazów tych nie wolno mieszać ze sobą. Układ powinien być napełniony tylko tym gazem, do którego został przeznaczony przez producenta.
  11. Kiedy należy wykonać dezynfekcję klimatyzacji?
    Producenci zalecają przeprowadzanie oczyszczania i dezynfekcji klimatyzatorów co 15 000 km lub raz do roku, czyli w praktyce nawet częściej niż podstawowy serwis klimatyzacji.
  12. Jak dbać o klimatyzację?
    Podstawową rzeczą, o której nagminnie zapominają kierowcy jest włączanie klimatyzacji przynajmniej raz na dwa tygodnie (a najlepiej raz na tydzień), zwłaszcza zimą kiedy rzadko z niej korzystamy. Niestosowanie tej prostej reguły może się skończyć dla nas kosztowną naprawą (wymiana sprężarki). W niektórych autach z automatyczną klimatyzacją nadmuch na przednią szybę (osuszanie szyb) powoduje automatyczne włączenie klimatyzacji, co nie tylko pomaga pozbyć się pary wodnej z szyb, ale utrzymuje układ klimatyzacji jesienią i zimą w dobrej kondycji (następuje smarowanie sprężarki, uszczelek i całego układu).
    We własnym zakresie możemy również kontrolować od czasu do czasu stan paska klinowego oraz sprawdzać, czy kompresor nie wydaje dziwnych dźwięków. Warto wiedzieć, że zatarcie sprężarki w większości samochodów może uniemożliwić kontynuowanie jazdy, gdyż ten sam pasek klinowy napędza jednocześnie kilka podzespołów, takich jak alternator, wspomaganie kierownicy itp.
    Należy systematycznie odwiedzać serwis klimatyzacji celem przeglądu klimatyzatora, wymiany filtrów i ewentualnego uzupełnienia czynnika chłodniczego.
    By dowiedzieć się więcej na ten temat, proszę zapoznać się z odpowiedzią na poniższe pytanie, dotyczące właściwego uruchamiania klimatyzacji!
  13. Kiedy najlepiej włączać i wyłączyć klimatyzację?
    Latem, po wejściu do rozgrzanego słońcem samochodu należy najpierw opuścić szyby i przewietrzyć kabinę w celu usunięcia gorącego powietrza. Następnie możemy domknąć szyby, włączyć zamknięty obieg powietrza i uruchomić klimatyzację na wysokich obrotach, co zapewni bardziej wydajną pracę układu (oszczędność paliwa i czasu chłodzenia kabiny). By zapobiec nadmiernemu wysuszeniu powietrza zaleca się po względnym obniżeniu temperatury w kabinie przejście na obieg zewnętrzny powietrza i zmniejszenie obrotów klimatyzacji. Jeśli posiadamy klimatyzację automatyczną ustawioną w tryb AUTO, komputer sam powinien zadbać o szybkie schłodzenie wnętrza i właściwe ustawienie obiegu.
    Klimatyzację najlepiej wyłączyć kilka minut przed zakończeniem podróży. W ten sposób osuszamy parownik zapobiegając rozwojowi grzybów i innych drobnoustrojów na parowniku. Jednocześnie spowodujemy zwiększenie temperatury wewnątrz kabiny, co zapobiegnie szokowi termicznemu przy naszym zetknięciu z wysoką temperaturą panującą na zewnątrz auta.
  14. Co robić by od stosowania klimatyzacji w samochodzie nie zachorować?
    Powinniśmy przestrzegać kilku zasad by bezpiecznie korzystać z klimatyzacji:
    - pamiętajmy o regularnym serwisie klimatyzacji (wraz z odgrzybianiem!)
    - wymieniajmy regularnie filtr kabinowy
    - gdy pokonujemy krótką trasę lub często wsiadamy i opuszczamy auto temperatura we wnętrzu samochodu nie powinna być niższa o więcej niż kilka stopni od temperatury panującej na zewnątrz (duże różnice temperatur narażają nasz organizm na szok termiczny, przeziębiania, zapalenia i inne infekcje)
    - nie kierujmy nawiewu zimnego powietrza bezpośrednio na twarz kierowcy i pasażera (szczególnie jeśli klimatyzacja działa na wysokich obrotach!)
    - pamiętajmy, że zamknięty obieg czyli odcięcie układu wentylacji od ciepłego powietrza z zewnątrz usprawnia chłodzenie kabiny, ale jednocześnie powoduje nadmierne osuszanie powietrza, dlatego nie powinno się go stosować podczas normalnej jazdy (więcej informacji w odpowiedzi na poprzednie pytanie)
  15. Dlaczego podczas pracy klimatyzacji pod samochodem robi się kałuża z wody?
    Jest to prawidłowy objaw działania naszej klimy - na zimnym parowniku kondensuje się woda z przepływającego powietrza, tam się też skrapla i jest usuwana specjalnym wężykiem na zewnątrz samochodu. Podczas intensywnego korzystania z klimatyzacji (szczególnie podczas upałów) czy dłuższego postoju możemy zaobserwować kałużę pod autem. Nie jest to usterka, a wręcz przeciwnie, świadczy o sprawnym działaniu klimatyzacji.
  16. Czy ozonowanie zabija wirusy (np. koronowirusa COVID-19)?
    Ozonowanie jest bardzo skuteczną i szybką formą unieszkodliwiania wszelkich wirusów, bakterii i prostych grzybów. Niezależnie od tego czy będzie to wirus grypy, koronawirus czy wirus zwykłego przeziębienia, ozon zabija wszelkie mikroorganizmy. Pamiętajmy jednak, że jego skuteczność działania zależy m.in. od stężenia w powietrzu (wodzie) oraz czasu działania. Ponieważ objętość samochodu (kabiny) jest stosunkowo nieduża a stosowane przez nas ozonatory bardzo wydajne, zazwyczaj w pełni wystarczy kilkunastominutowe ozonowanie. Jeśli chcą Państwo dodatkowo wydłużyć czas ozonowania proszę nas o tym poinformować.
  17. Czy to normalne, że przy włączonej klimatyzacji samochód wydaje się mieć mniej mocy?
    Niewielki spadek mocy jest zjawiskiem normalnym – niestety, w samochodach ze słabszym silnikiem może to być wyraźnie odczuwalne. Pracująca sprężarka klimatyzacji jest dodatkowym obciążeniem dla silnika, stąd mniejsza moc. Przy wyraźnie odczuwalnym spadku mocy, zaleca się w pewnych sytuacjach wyłączenie klimatyzacji np. podczas wyprzedzania. Pamiętajmy jednak, że jeżeli spadek mocy jest bardzo poważny, następuje nieregularna praca silnika, gaśnięcie, dławienie itp. należy jak najszybciej udać się do mechanika lub do serwisu klimatyzacji!
  18. Kiedy wymienić filtr przeciwpyłkowy (filtr kabinowy)?
    Zazwyczaj zaleca się wymianę filtra co najmniej raz w roku lub po przejechaniu 15 000 km. Jednak okres ten może ulec skróceniu np. w sytuacji, kiedy nasze auto narażone jest na działanie dużej ilości zanieczyszczeń (intensywna jazda w mieście, po placu budowy itp.). Należy pamiętać, że wbrew pozorom filtr kabinowy pełni bardzo ważną funkcję - oczyszcza powietrze z kurzu, pyłków roślin, drobnoustrojów i zarodników grzybów. Zanieczyszczenia te mogą powodować alergie, złe samopoczucie i są przyczyną nieprzyjemnego zapachu. Zanieczyszczony filtr przeciwpyłkowy również znacznie ogranicza przepływ powietrza, co zwiększa obciążenie dmuchawy i w konsekwencji prowadzi do jej szybszego zużycia lub uszkodzenia. Dodatkowo nagromadzona w nim wilgoć przedostaje się wraz z powietrzem do wnętrza, co może powodować parowanie szyb i zawilgocenie całego układu wentylacji.
  19. Jaka jest optymalna temperatura we wnętrzu samochodu?
    Przyjmuje się, że jeśli chodzi o osoby dorosłe, optymalna temperatura w aucie to 20 – 22°C. Teoretycznie w takiej temperaturze sprawność kierowcy jest najwyższa i najlepiej reaguje on na zmieniającą się sytuację na drodze.
  20. Czy auta hybrydowe posiadają inny układ klimatyzacji?
    Ogólna zasada działania klimatyzacji w tzw. hybrydach jest taka sama jak w normalnych samochodach. Istnieje jednak klika różnic, najistotniejszą jest budowa sprężarki, która pozwala na działanie przy wyłączonym silniku spalinowym. Kompresor napędzany jest specjalnym silnikiem elektrycznym umożliwiającym pracę sprężarki na zasilaniu z baterii pokładowych. Miedzy innymi z uwagi na zastosowanie odmiennej budowy sprężarki, wymagającej specjalnego oleju (np. w przypadku Toyoty jest to ND-OIL 11) zaleca się obsługiwanie klimatyzacji aut hybrydowych za pomocą specjalnie do tego celu przeznaczonych maszyn serwisowych.
  21. Kiedy pojawiła się pierwsza klimatyzacja samochodowa?
    Po raz pierwszy klimatyzacja została zamontowana w samochodzie już w 1933 roku w USA. Był to wówczas bardzo drogi i luksusowy dodatek wyposażenia auta.

Wszelkie dane umieszczone na naszej stronie mają wyłącznie charakter informacyjny. W przypadku zauważenia błędu, nieścisłości lub wątpliwości co do zamieszczonych danych bardzo prosimy o kontakt.

Wszelkie prawa zastrzeżone, zakaz kopiowania całości lub części tekstu bez pisemnej zgody autora. W przypadku niezastosowania się do zakazu zostaną wyciągnięte konsekwencje prawne zgodnie z ustawą z 4 lutego 1994 o prawie autorskim i prawach pokrewnych (D.U. 1994/24/83).

Porady oraz informacje na temat budowy, serwisowania i użytkowania klimatyzacji samochodowej (auto klimy), Serwis Klimatyzacji Samochodowej Łódź.

Serwis Klimatyzacji Samochodowej Łódź DANPOL - Mapa Łodzi